Maatwerk geeft door: De Klussendienst in Spijkenisse

Bij WMO Maatwerk bieden wij verschillende soorten ondersteuning. Dit stemmen we af op de behoefte en de hulpvraag van de cliënt. Dit doen wij in vier verschillende regio’s in Zuid Holland. Wij werken in deze regio’s samen met de gemeente om ervoor te zorgen dat iedereen de zorg (of begeleiding) krijgt die nodig is.

WMO Maatwerk is zo divers en daarom de rubriek “Maatwerk geeft door”. Hier lees je zo nu en dan een bijdrage van iemand die ondersteuning krijgt óf ondersteuning biedt.

Deze week: Trajectondersteuner Janneke

Naam: Janneke Hoogerwaard
Leeftijd: 37 jaar
Woont in: Rozenburg
Woont met: man, zoon en twee honden
Krijgt of geeft ondersteuning:
Janneke werkt al acht jaar bij De Klussendienst in Spijkenisse. Deze klussendienst was eerst onderdeel van Ipse de Bruggen en is in 2015 in zijn geheel overgenomen door WMO Maatwerk.

Tuinonderhoud en klusjes voor oudere mensen en mensen met een beperking

Janneke: “De Klussendienst bestaat al 25 jaar. Toen WMO Maatwerk De Klussendienst overnam veranderde er veel. We moesten verhuizen en er kwam aanzienlijk meer administratief werk bij”.
De Klussendienst is een initiatief van WMO Maatwerk en de klussen worden uitgevoerd voor mensen boven de 65 jaar of mensen met een beperking. Daarnaast wordt De Klussendienst mogelijk gemaakt met subsidie vanuit de Gemeente Spijkenisse. Dit heeft als voordeel dat de klussen voor een redelijk tarief aangeboden kunnen worden. Tijdens de acht jaar dat Janneke bij De Klussendienst werkt, is de wet- en regelgeving in Nederland aanzienlijk veranderd waardoor de doelgroep anders is geworden.

Na acht jaar nog steeds enthousiast

De Klussendienst biedt momenteel dagbesteding aan zes cliënten van WMO Maatwerk en heeft drie trajectondersteuners die deze cliënten dagelijks begeleiden bij deze klussen.
Janneke is na acht jaar nog steeds enthousiast: “We starten om 08.30 uur met koffie en de klussenvoorbereiding. Vervolgens laden we de bus in en dan gaan we op pad met de aanhanger en alle toebehoren”.
“Onze klanten doen de aanvraag voor een klus in en om het huis bij de Gemeente Spijkenisse en de Gemeente zorgt er vervolgens voor dat die klus bij ons terecht komt”, vertelt Janneke. “Dit bestaat voor 80% uit tuinonderhoud. De overige 20% zijn klusjes als het in elkaar zetten van een kastje of het grof vuil wegbrengen.”

Op woensdag werkt De Klussendienst samen met het reiniging- en afvalbrengstation in Spijkenisse. Dan brengen ze grof vuil weg van mensen op bijstandsniveau. “Dit is voor de afwisseling”, vertelt Janneke. “Anders staan we echt alleen maar in de tuin, zeker nu met de corona-periode is dat een leuke afwisseling, omdat we niet bij de mensen binnen mogen komen”.

Een toffe werkplek

Janneke noemt De Klussendienst ‘een toffe werkplek’. Wat ze er zo leuk aan vindt is dat ze de hele dag op pad is. “Ik heb alleen cliënten om me heen en geen collega’s of een leidinggevende die over mijn schouder meekijkt.”

De hele dag op pad

Over de begeleiding van de cliënten vertelt Janneke dat ze werken in kleine groepjes, waardoor er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht. “Ik ben de hele dag met die gasten op pad” lacht Janneke. “Dan hoor je natuurlijk leuke maar ook minder leuke verhalen. En omdat het er niet zo veel zijn kan ik ze goed de aandacht geven”.

Over de corona-maatregelen zegt Janneke: “Tja, mondkapjes als we binnen zijn, constant het gereedschap, de bus en de handen schoonmaken en erop toezien dat de cliënten op hun persoonlijke hygiëne letten natuurlijk”. Janneke vindt het veel en heftig. “Ik vind het heftig voor mezelf, maar vooral voor de cliënten natuurlijk, het is soms gewoon zoveel”.

 

 

Ga terug